For få kender til Offerrådgivningen

De frivillige medarbejdere i Offerrådgivningen i Syd- og Sønderjylland hjælper til dagligt ofre, vidner og pårørende, der har været udsat for voldsomme og chokerende oplevelser. Men alt for få kender til muligheden for rådgivningen.

Af Marina Veis Høi

På en bytur i Varde blev en 17-årig ung mand overfaldet umotiveret af fire andre unge. Det resulterede i selvbebrejdelse, rysteture og gråd. Mor til den unge mand, Kirsten Ochsenbein, kunne ikke have undværet hjælpen fra Offerrådgivningen til at håndtere sin søns kraftige reaktion.

”Det var en meget god hjælp, og jeg vil anbefale det til alle. Hun kurerede ham,” siger Kirsten Ochsenbein, der havde besøg af medarbejderen Else Gunderlund Lange til en hjemmesamtale.

”Inden vi snakkede med Else, var der nogle huller i hukommelsen, som han begyndte at udfylde ved at fantasere og føle skyld, og derfor hjalp det rigtig meget med samtalen med Else,” siger Kirsten, der blev henvist til Offerrådgivningen, da hun ringede til politiet for at anmelde overfaldet.

Det sker kun for andre
Offerrådgivningen er tilknyttet til landets politikredse, som betyder, at politiet normalt henviser til rådgivningen, når de er ude ved sager, hvor det kan være relevant, at ofrene har nogle at tale med.

”Hvis politiet eksempelvis kommer ind på politistationen og anmelder vold, fortæller vi om Offerrådgivningen, og så kan vedkommende give sit samtykke til politiet om, at Offerrådgivningen må ringe til dem. Vi kan både hjælpe med samtaler og pjecer med oplysninger om praktiske ting, men også oplysninger, der fortæller borgeren, at de har reageret helt normalt på en unormal hændelse” siger Christian Østergaard, der er formand for Offerådgivningen og Vicepolitiinspektør ved Syd- og Sønderjyllands politi.

Christian Østergaard, formand for Offerådgivningen og Vicepolitiinspektør ved Syd- og Sønderjyllands politi. Foto: Syd- og Sønderjyllands politi

Ifølge ham er den største udfordring, at borgerne ikke interesserer sig for rådgivningen.

”Man har som borger ikke behov for rådgivningen i hverdagen, fordi man tænker, at det kun sker for naboen”, siger formanden og vicepolitiinspektøren.

Et af hans løsningsforslag er derfor, at de er nemme at finde, og at kommunens rådgivningspersonale begynder at henvise borgere til Offerrådgivningen.

Dialog kan være løsningen
Formandens forslag bakkes op af Distriktsleder for Familierådgivningen i Esbjerg Kommune, Marianne Bang, der mener, der skal skabes dialog mellem de forskellige tilbud.

”Hvis der er et rådgivningstilbud, der føler sig overset, plejer vi eksempelvis at invitere dem med til et personalemøde, så vores rådgiverne kan blive sat ind i det konkrete tilbud og kan begynde at henvise til det,” siger Marianne Bang, der også mener, at uddeling af plakater og pjecer er en god mulighed for at oplyse om rådgivningstilbud som Offerrådgivningen.

Familierådgivningen er blot et af de mange rådgivningstilbud i kommunen, og deres tilbud hører under en bestemt lovgivning.

”Idet vi arbejder på børn- og ungeområdet, kommer vi i kontakt med mange problemstillinger, som skal løses i andet regi end vores, og der plejer vi som regel at henvise borgeren til både frivillige organisationer og andre offentlige tilbud afhængigt af problemstillingen, så vi sikrer, at de har nogen at tale med,” siger distriktslederen.

Ifølge hende er det derfor netop vigtigt, at der er en god dialog mellem tilbuddene.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *